Вітаємо на сайті Тисменицької районної державної адміністрації

Особливості державної реєстрації права власності на земельні ділянки

Земельним законодавством передбачено, що право власності на земельну ділянку виникає з моменту реєстрації цього права (ст. 125 Земельного кодексу України). Як здійснюється така процедура та які документи слід подавати для державної реєстрації землі, розглянемо в даній консультації.

Куди звертатися для реєстрації?

Право власності на землю підлягає реєстрації в Державному реєстрі прав на нерухоме майно відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі Закон). За реєстрацією слід звертатися до суб'єктів державної реєстрації прав, наділених відповідними повноваженнями, або нотаріусів.

Реєстрація права власності на земельну ділянку проводиться будь-яким державним реєстратором  незалежно від місцезнаходження такої ділянки в межах області. 

Які документи необхідні для реєстрації?

Реєстрація права власності на землю проводиться на підставі заяви громадянина або юридичної особи – передбачуваного власника земельної ділянки. Заява подається окремо за кожною земельною ділянкою (ч. 5 ст. 18 Закону). Якщо право власності на земельну ділянку набувається одночасно із придбанням права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, достатньо однієї заяви (на будівлю і на землю).

Для проведення реєстрації подаються оригінали наступних документів:

  • якщо реєструється право власності на сформовану земельну ділянку в порядку її відведення із земель державної та комунальної власності –рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або про затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадку підготовки лотів до проведення земельних торгів);

  • якщо реєструється право власності на земельну ділянку, яка зареєстрована до 01.01.2013 року у зв'язку із втратою, пошкодженням державного акта на право власності або права постійного користування – копія втраченого або пошкодженого державного акта та оголошення про втрату документа в друкованих ЗМІ за місцем розташування земельної ділянки;

  • якщо реєструється право власності на сформовану земельну ділянку шляхом поділу або об'єднання ділянок – документ, що засвідчує право власності на ділянку до її поділу або об'єднання, витяг із Державного земельного кадастру про новостворену земельну ділянку, письмова згода всіх співвласників (якщо поділ або об'єднання стосується ділянки, яка знаходиться в спільній власності);

  • якщо право власності набувається у зв'язку з виконанням умов правочину – документ, що підтверджує факт виконання відповідних умов правочину;

  • якщо в документах відсутні відомості про кадастровий номер земельної ділянки – витяг із Державного земельного кадастру про таку ділянку;

  • документ, що підтверджує сплату реєстраційного збору (або документ, що підтверджує право на звільнення від сплати такого збору).

У які строки проводиться реєстрація?

Державна реєстрація права власності на земельну ділянку проводиться в строк не більше 5 робочих днів (ч. 1 ст. 19 Закону). Можлива також скорочена процедура реєстрації, щоправда, за терміновість розмір адміністративного збору набагато вищий.

Скільки коштує реєстрація?

Як уже було зазначено вище, за реєстрацію права власності справляється адміністративний збір, розмір якого залежить від строків здійснення реєстрації (ст. 34 Закону). Так, якщо реєстрація проводиться в строк:

Адміністративний збір справляється від прожиткового мінімуму доходів громадян, установленого законом на 1 січня календарного року, у якому подаються відповідні документи для проведення державної реєстрації прав, та округлюється до найближчих 10 грн.